Lehed

Ilus

neljapäev, 10. oktoober 2013

Arvustus: Chanel N°19 (1971)


Septembri keskpaigas tähistasin sünnipäeva ja mu armas abikaasa üllatas mind selle puhul täiusliku kingitusega! Chaneli N°19 eau de parfum oli juba pikka aega mu soovinimekirjas kõrgel kohal. Varem omasin küll tillukest imearmsat vintage edt-d, kuid suurest pudelist olin vaid unistanud. Nüüd on võimalus teha randmetesti (ehk siis parfüüme võrrelda) ja seda kõike ka lugejatega jagada.















N°19 sünd ei olnud väga kerge. Nimelt ei olnud Chaneli moe- ja lõhnamaja alates 1931. aastast mitte ühtegi uut naisteparfüümi loonud. Kuigi Coco Chanel uusi lõhnu luua soovis, oli Parfums Chaneli president Pierre Wertheimer veendumusel, et uus edukas parfüüm oleks juba legendaarseks saanud Chanel N°5-le saatuslik. Miks Cocol vähem sõnaõigust oli kui firma presidendil? Sest Parfums Chanelist kuulus talle kõigest 10%, Pierre Wertheimerile aga lausa 70.  Kui Werthheimer 1965. aastal suri, palus Coco tuntud ninal Henri Robertil (loonud ka näiteks Coty Muguet de Bois, Chaneli Pour Monsieur ja Cristalle’i) luua uus naisteparfüüm, mis oleks omanäoline ja erineks N°5-st. N°19 valmis esialgselt eau de toilette’i kontsentratsioonis. Valmimisaastaks 1971, kui Coco Chanel oli juba 87-aastane. Nimes sisalduv number ei ole valitud juhuslikult, vaid tähistab Coco sünnikuupäeva 19. augustit. Ja kui N°5 on loodud naistele üldiselt, siis N°19 on mõeldud eeskätt Coco Chaneli ennast silmas pidades: see on parfüüm tarkadele, enesekindlatele ja ülimalt naiselikele naistele. Tegu on täiesti ebachanelilikult chaneliliku parfüümiga, mis on ühest küljest klassikaline, kuid mida võiks teiselt poolt vaadatuna jällegi nišitooteks pidada.

Chanel N°19 juurde käib ka legend, mille tõetruudus on küll küsitav, aga mis ometi armas on. 87-aastane Coco Chanel väljus Pariisi Ritzi hotellist, kandes just nimelt N°19-t, mis ei olnud veel müügile jõudnud. Tema juurde astus kena ameerika aktsendiga noormees ja tundis huvi, mis parfüümi daam kasutab. Coco olla maininud, et võttis seda kui komplimenti, et veel tema eas nii noor mees temaga rääkima tuleb. Coco Chanel suri aastal 1971. Samal aastal alustati N°19 turustamist.


Vintage mini edt
Minu vintage edt ja tänapäevane edp erinevad teineteisest vägagi. Tipunootide põhjal võiks öelda, et tegu on täiesti omaette parfüümidega, pool tundi hiljem on siiski ilmne et nad kuuluvad samasse perekonda. Tihti arvatakse ekslikult, et eau de toilette’i, eau de parfum’i ja parfum’i vahe on kõigest õlide kontsentratsioonis. Kui tegu on kvaliteet lõhnamaja toodanguga nagu Chanel, siis võib öelda, et kompositsiooni erinevus on väga suur. N°19 eau de toilette loodi 1970-ndatel ja sisaldas algselt kõige kõrgema kvaliteedi Iraani galbanit ehk juudavaiguõli. Peale 1979. aasta Iraani revolutsiooni ei olnud enam võimalik seda hankida ja retsept tuli ümber teha. Ekspertide hinnangul õnnestus see üpris hästi, kuid algset taset ei ole olnud siiski võimalik taastada.








Tänapäevane edt
Edt on väga kerge ja puhas ning avaneb tsitruseliselt, kuid kuna minu eksemplar on vana (küll mitte 70ndatest, aga 80ndatest), siis on tunda tugevat juudavaiguõli lõhna. Kannikese õied lisavad teadupoolest kurgihõngu ja võib tajuda ka maikellukest, roosi ja jasmiini.  Isegi kummaline on tajuda puiduse vetiveri, puudrise võhumõõgajuure ja jaheda kannikeselehe vastandumist. Aga kuna kõik on meistrite käe all omavahel täiuslikuks kombinatsiooniks segatud, siis ei teki kordagi kahtlust, et just nii peabki olema. Olen ka tänapäevast edt-d proovinud ja kuigi et seal on vähem juudavaiku, jasmiini ja roosi ning rohkem N°19-le ebatraditsioonilist merehõngu, siis ometi on tegu jätkuvalt väga hea tootega. Sobib kevadisteks jalutuskäikudeks!




Tänapäevane eau de parfum on tegelikult neist kahest mu lemmik. Ma lihtsalt armastan rohkem sooja puudrisust ja just seda ta pakubki. Olen alati mingil põhjusel "rohelisi" lõhnu vältinud. Arvasin lihtsalt, et ma ei ole nende tüüp ja et mulle sobivad rohkem vürtsikad, idamaised, nahksed või aldehüüdised parfüümid. Kohtumine N°19-ga veenis mind ümber. See ei ole küll tahumatu metsaroheline, vaid luksuslik ja peen daamiroheline lõhn. Esmalt on ta lagendikuline ja tõesti roheline – sisaldades bergamotti, nerolit ja rohelisi noote, kuid tema süda on romantiline ja keeruline, sügavate puudriste puidunootidega, mis oleksid pärit justkui nõiutud metsast. Õhtuparfüümiks ja peole valiksin ilmselt midagi muud, kuid Eesti kirjus sügispäevas on see ideaalne. Eriti täiusliku kombinatsiooni moodustab pehme kašmiirkampsuniga. 





Lisaksin täpsustuseks, et aastal 2011 lisandus N°19 ridadesse veel N°19 Poudré, mis on noortepärasem tõlgendus originaalist ning mille sihtgrupp on alla 25-aastased naised. Minu arvustus on kirjutatud originaali, mitte Poudré kohta!


Eau de toilette
Tipunoodid: Iraani galban ehk juudavaiguõli, hüatsint, neroli ja bergamot
Südamenoodid: iiris, võhumõõgajuur, jasmiin, ilang-ilang, maikelluke, roos ja nartsiss
Põhjanoodid: nahk, sandlipuu, muskus, tammesammal, vetiver, seeder
Püsivus: alla keskmise (3-4 h)
Tugevus: alla keskmise

Eau de parfum
Tipunoodid: neroli, bergamot ja rohelised noodid
Südamenoodid: iiris, nartsiss, roos ja maikelluke
Põhjanoodid: vetiver, sandlipuu, tammesammal ja nahk
Püsivus: üle keskmise (üle 7 tunni)
Tugevus: keskmine


7 kommentaari:

  1. Oh kui huvitav ! Kas kunagi on plaanis teha ka Nina Ricci kohta postitus ?

    VastaKustuta
  2. Aitäh! Tore kuulda, et postitus huvi pakkus! Kindlasti kirjutan tulevikus ka mõnest Nina Ricci parfüümist, kuigi et hetkel on väga palju teisi mis on n.-ö. järjekorras. Milline Nina Ricci lõhn kõige rohkem huvi pakub?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Mulle meeldib "Love in Paris". Kasutan ka igasuguseid teisi lõhnasid, aga see on mul alati kapis olemas :) Kui kunagi aega on, siis võiksid sellest ka kirjutada ! :)

      Kustuta
  3. Vabandan südamest vastuse hilinemise pärast... Kahjuks mul endal 'Love in Paris' parfüümi veel ei ole, aga olen selle kohta ainult parimat kuulnud. Tuleb kusagilt vähemalt sämpel hankida! :)

    VastaKustuta
  4. Olen nõus, No19 on väga lummav parfüüm, samuti meeldib mulle Sinu lemmik Shalimar :) enda suured lemmikud on veel Elie Saab EDP Intense ja Viktor&Rolf Flowerbomb EDP.

    VastaKustuta
  5. Elie Saab EDP Intense on tõesti super, Flowebomb jääb minu jaoks veidi tütarlapselikuks, mulle meeldib veidi rohkem nende meestelõhn Spicebomb (enda peal). Ja alati on hea meel teisi Shalimari armastajaid leida!

    VastaKustuta